Elk
automerk heeft zijn eigen embleem waar je hem aan herkent. Renault heeft
door de jaren heen verschillende logo's gehad. Uiteindelijk is het een
evolutie geweest van een logo dat een diamant voorstelt in de vorm van een
ruit. De ruitvorm wordt ook wel wiebertje genoemd. In het Frans klinkt het
natuurlijk weer veel mooier. Het Frans voor Ruit is Losange. Wat
begon als een eenvoudig bronzen plaatje, zeg maar een afwerkingsroostertje
op een gat in de motorkap waardoor het geluid van de elektrische claxon
naar buiten kon werd uiteindelijk een logo met hoekige vormen (zoals de Art Deco
stijl uit de jaren '20 van de motorkap) en is in 3D ontworpen. Dit laatste
ontwerp stamt uit 1992. Auto's als de Frégate, Colorale en de Dauphine hadden
variaties op de logo's. Al deze logo's vindt je o.a. terug op de motorkap,
achterklep, de wieldoppen/velgen en op het stuur. Elke Renault
voert een logo. Elke
productgroep heeft zijn eigen huisstijl. Voor elke divisie hanteert
Renault een vaste kleur. De auto's hebben geel als basis kleur. Trucks en
bussen rood, landbouw groen. Renault Sport hanteert meerdere kleuren. Dit
geeft een duidelijke uniformiteit en daardoor herkenbaarheid. Je ziet
meteen met welk product je te doen hebt. Zie
nu het onderstaande overzicht waarin alle Renault logo's voorbij komen
en waar je een greep ziet uit hoe Renault er door de jaren heen uit zag.
Verder zie je o.a. div. dealers, showrooms, werkplaatsen, vervoer, assistance en enkele gebruikte lettertypes.