Hoe moeten onze Renaults er uitzien? Het wordt meestal
een combinatie tussen mooie lijnen en functionaliteit. Veiligheid erin
verwerken is ook van invloed op het ontwerp. Maar als belangrijkste punt
staat de behoefte van de klant voorop, die wil een vrachtwagen met veel
laadvermogen, of een tractor met veel zicht rondom, of een auto die veilig
en zuinig is. Door deze steeds veranderende behoeftes worden modellen in een
snel tempo ontwikkeld en steeds sneller vervangen door nieuwe "gefacelifte"
of totaal vernieuwde series.In het begin waren de voorschriften m.b.t.
functionaliteit, veiligheid en verbruik soepeler dan nu en werden auto's
puur als een mechanisch wonder gezien. Een "alligator" motorkap voor
de imposante radiateur uit het begin van autohistorie gaf dit duidelijk aan.
Al snel besefte men dat het oog ook wat wil en werd aero-dynamica
geïntroduceerd. Stroomlijn had reeds furore gemaakt in de vliegtuigbouw.
Fraaie lijnen en snelle vormen gaven de voertuigen een heel ander aanzien.
Ronde voorkanten, geïntegreerde koplampen gaven de auto's meer stijl en
elegantie, vooral in de jaren '30.
Na de WO II beheerste een
chef-ingenieur nog alle ontwerptechnieken want er waren weinig modellen en
nog minder uitvoeringen, maar vooral sinds 1970 is het aantal ingenieurs
flink toegenomen. Nieuwe vakgebieden ontstaan als gevolg van de uitvinding
van de electronica, milieuproblematieken, groeiende aandacht voor veiligheid
en ontwikkeling van nieuwe materialen. Zo ontstaan projectgroepen.
Specialismen die uiteindelijk samensmelten tot één model. De traditionele
tekentafels maakten plaats voor computers. Alles kan worden gesimuleerd en
berekend. Er kan
3-dimensionaal getekend worden. Prachtige ontwerptekeningen komen uit de
printers gerold. Er ontstaat zoveel informatie in de loop der jaren die uit
alle ontwerpen gehaald wordt, mogelijkheden met bepaalde materialen enz.
Diverse methoden vragen om een goede samenwerking tussen specialisten.
Specialisten die zich bedienen van de meest geavanceerde computerapparatuur.
De resultaten zien wij dan ook terug op de weg , tot in het kleinste detail
is er over nagedacht ...