Overzicht van
alle Renault tractoren en landbouwmachines
De eerste serie landbouwtractoren
van Renault kwam net na de eerste wereldoorlog uit. Deze tractoren
waren gebaseerd op de FT-legertank uit deze oorlog. Het type GP
(rupsbanden) was het eerste rechtstreeks afgeleide model van de
FT-tank. Al snel kwamen er verschillende versies op de markt
waaronder een met 'n gasgenerator als motor en verder diverse
benzine-en dieselmotoren. Het type HO was de eerste trekker met
wielen. In de loop der jaren kwamen er steeds meer verschillende
modellen bij, zodat Renault voor alle sectoren een geschikte tractor
kon leveren. Ook in het tractorenverhaal gaat Renault samenwerken
met diverse andere merken zoals: Motomeccanica, Allis-Chalmers,
Carraro, Mitsubishi en Claas. En deze Claas is sinds 2004 voor 80 %
eigenaar van de aandelen Renault-Agriculture, wat zoveel betekend
dat de Renault-tractoren voortaan in Claas-kleuren verkocht zullen
worden. De okergele kleur was in het begin nog slechts optioneel
bestelbaar, maar verdween uiteindelijk helemaal.
1919-1939
Van tot en
met 1939 gebruikte Renault net als bij de auto's, vrachtauto's en bussen
typeaanduidingen met letters. Het aantal modellen werd op den duur
zoveel dat er niet meer met 1 letter kon worden volstaan en dat er
zodoende later 2 of 3 letters als typeaanduiding werden gebruikt.
|
|
|
|
1919 type GP
|
1920
type HI
|
1921
type HO
|
1926 type PE
|
|
|
|
|
1926 type PO
|
1928
type RK
|
1931
type PE1
|
1933 type VI
|
|
|
|
|
1933 type VY
|
1934 type YL
|
1935
type PE2
|
1938
type AFV
|
|
|
|
|
1938
type AFV "85"
|
1939
type AFX
|
1939
type AFM
|
|
1940-1945
Het uitbreken
van WO II was van grote invloed op de industriële productie in Europa.
Omdat de grondstoffen schaars waren moesten alle eindjes aan elkaar
geknoopt worden. Renault leverde een beperkte serie nieuwe tractoren die
qua vormgeving zonder enige franje er uit kwamen te zien.
|
|
|
|
1941
301D
|
1941
301H |
1941
302H
|
1941 303D
|
|
|
|
|
1942
304
|
1942
304H
|
1942
305
|
1942
306
|
|
|
|
|
1942
307H
|
1944 304 E1
|
|
|
1946-1955
Na WO II werd
Europa in volle gang weder opgebouwd. Veel vraag was er naar nieuwe
tractoren om de voedselproductie weer op peil te krijgen. De tweede
wereldoorlog kwam Renault bepaald niet ongeschonden door, grote delen
van de fabrieken werden gebombardeerd en Louis Renault stierf onder
duistere omstandigheden. Enkele maanden na de bevrijding werd de fabriek
genationaliseerd. Renault kwam met een nieuw model gebaseerd op
bestaande technieken. Als typebenaming werden nu 4 cijfers gebruikt, het
R-nummer. Krachtbronnen die Renault gebruikte kwamen uit eigen fabriek
en van Hispano-Hercules en Perkins. In 1950 verhuisde de
tractorenproductie naar Le Mans. Hier had Renault een modern en op de
toekomst gerichte fabriek.
De R-nummers
(bestaat uit 4 cijfers)
Het
eerste cijfer geeft aan wat voor soort voertuig het is: 1=auto,
2=bestelauto benzine, 3= tractor benzine, 4= bestelauto en vrachtauto
diesel en 7=tractor diesel.
De
overige cijfers geven aan welke uitvoering het is, aanduiding van de
techniek (motor- en chassisvariant) en het soort remmen, radiateur en
ophanging dat worden gebruikt.
|
|
|
|
1946 R3040
|
1948 R3041
|
1949 R3042/R3082
|
1949 R3043/R3083
|
|
|
|
|
1949 R3044/R3084
R3045/R3085
|
1951 R7012
|
1951 R7013
|
1951 R7022
|
|
|
|
|
1951 R7023
|
1954 R3046
|
1954 R7012 leger
|
|
1956-1961
In de jaren
'50 was de mechanisatie van de landbouw in volle gang. Verkochte
aantallen stegen, als ook de gemiddelde motorvermogens. De geheel nieuwe
D- en N-series waren afgestemd op de eisen van de moderne landbouwer. In
1956 was de dieselmotor absoluut de populairste krachtbron, zeker na de
introductie van de van speciale landbouwdiesel (rode diesel/gasolie).
Renault kocht haar motoren in Duitsland bij MWM (Motor Werke Mannheim),
allen met luchtkoeling, maar Renault gebruikte ook watergekoelde
Perkins-motoren uit de USA. Het type N stond voor normale breedte, type
E voor smalspoor en type V voor de wijnbouwuitvoering. Van 1960 t/m 1963
stond de Motomeccanica Super 108 in het programma van Renault vanwege de
vraag naar nog meer motorvermogen.
|
|
|
|
1956 D22
R7052
LEES MEER! |
1956 D30 R7051
|
1956
D35 R7050 |
1956
E30 R3050/R3051
|
|
|
|
|
1958 D16 R7053
|
1960
Motomeccanica Super 108 R7053 |
1960
N, E,
V31 R3051 |
1960
N, E,
P70 R7050 |
|
|
|
|
1960
N ,E,
V71 R7051 |
1960 N,
E, V72 R7052
|
1960
N73/Junior R7053 |
1960 V73/Junior
R7053 |
|
|
|
|
1960
N71 Super R7055
|
|
|
|
1962-1966
Eind 1962
introduceert Renault de Super-serie. Als eerste de Super 7,
technisch en uiterlijk gelijk aan de N-serie. Uiterlijk nieuw waren
de Super 4 en Super 5. Nieuwe techniek en meer verschillende
vermogens. Allen leverbaar als normaal- en smalspoor en als
wijnbouwuitvoering. In 1964 wordt de Super-serie uiterlijk vernieuwd
en komen er typen bij, de Super 3 en Super 6. Grootste kenmerk was
hun vierkante motorkap en hogere achterspatborden. Alle typen kregen
een letter D achter hun naam en een gewijzigde grille in 1965 maar
de grootste wijziging was de hefinrichting. Op de D-serie werd voor
het eerst tracto-control toegepast, een soort van automatische
diepteregeling van de hefinrichting. Met de ene hendel stelt men de
gewenste diepte in, met de andere hendel laat men het werktuig
omhoog en omlaag bewegen. De gewenste diepte wordt dan steeds
aangehouden zoals ingesteld. Tracto-control werkt ook bij
oneffenheden in het land, overal wordt de diepte hetzelfde gehouden.
In 1966 komen de eerste Renault tractoren met 4-wielaandrijving. De
Super 2D had een Indenor motor. Er waren 2 kleuren leverbaar:
oranje(roodachtig) en rood. Bij introductie van de Super D-serie
worden de velgen voortaan wit gespoten. In 1963 wordt als top van
het programma eerst de R385 en later de Master 1 en Master 2
geïntroduceerd. De Master 1 was voorzien van een 4 cilinder
MWM-motor met luchtkoeling en de Master 2 was voorzien van een 4
cilinder Saviem-motor met vloeistofkoeling; leverbaar met
4-wielaandrijving waren het behoorlijke tractoren. De Master TP (Travaux
Publics=openbare werken) was een gele industrieuitvoering van de
Master o.a. bestemd voor de Franse overheid.
|
|
|
|
1962 Super 7 R7055 |
1962
Super 5 R7054
|
1963
Super 4 R7056
|
1963 385 R77
|
|
|
|
|
1963
Master 1 R77
|
1963 Master 2
R78
|
1964
Super 3 R7052
|
1964 Super 6
R7050
|
|
|
|
|
1964 Super 7
R7055
|
1965
Super 3D R7052
|
1965 Super 4D
R7056
|
1965 Super 5D
R7054
|
|
|
|
|
1965
Super 6D R7050
|
1965
Super 6D industrie
|
1965 Super 7D
R7055
|
1965 Super 7D
R7055
|
|
|
|
|
1966 Super 5D
4x4 R7154
|
1966
Super 6D 4x4 R7150
|
1966
Super 7D R7155
|
1966 Master
1/2
R717/R718
|
|
|
|
|
1966 Master 1 TP
R777
|
|
|
|
1967-1971
In maart 1967 maakte Renault een
begin met de totale vervanging van het bestaande modellenprogramma.
Met de introductie van de 50- en 80-serie ging vormgeving een
belangrijke rol spelen. Een strak gelijnde motorkap met ingebouwde
koplampen gaven de trekker een eigen identiteit. Motoren kwamen
wederom van MWM. De vierwiel-aangedreven typen kregen het cijfer 4
voor het typenummer. Uit 1969 stamt de 90-serie. Door de nog steeds
groeiende vraag naar meer vermogen in combinatie met
4-wielaandrijving kwam Renault met deze lijn. Voorzien van een
nieuwe motorkap en spatborden waren dit de eerste Renault tractoren
die affabriek konden worden geleverd met een cabine. Eind jaren '60
werd stuurbekrachtiging steeds vaker ingebouwd. Een speciale serie
smalspoor en wijnbouwtractoren komen uit in 1968. De Renault 50, 60,
70 en 80. Ook bij de tractoren had Renault een Amerika avontuur.
Voor Allis-Chalmers (A-C) bouwt Renault een 40pk tractor, de A-C
One-Sixty, op basis van de Renault 50-serie (normaalspoor). Na nog
enkele andere producties viel het doek snel voor het Renault/Allis-Chalmers
verhaal. Laatste stuiptrekking was de 1451, die stond in 1973 op een
show in Parijs, maar is nooit in Europa verkocht geworden. Het was
een Allis-Chalmers in Renault uitdossing.
|
|
|
|
1967
Super 2D R7201
|
1967
53 R7211
|
1967 55
R7231
|
1967
56 R7251
|
|
|
|
|
1967 57 R7241
|
1967 86 R7281
|
1967 88 R7261
|
1967 PGS 30-672/45-673 |
|
|
|
|
1967 PGS Roma 38 |
1968
50 R7213
|
1968 51 R7256
|
1968
58 R7291
|
|
|
|
|
1968 60
R7253
|
1968
70 R7252
|
1968 80
R7282
|
1968
456 R7255
|
|
|
|
|
1969
94 R7611
|
1969
96 R7631
|
1969
AC One-Sixty R7301
|
1969
AC one sixty R7301
|
|
|
|
|
1970 82 R7288
|
1970 89 R7341
|
1970 91 R7614
|
1970 92 R7601
|
|
|
|
|
1970 98 R7651
|
1971 486 R7285
|
1971 489 R7345
|
1971 496 R7635
|
|
|
|
|
1971
498 R7655
|
1971
AC LCG R7302
|
1971 AC Economic
R7307
|
|
1972-1980
Vanaf 1972
werden alle Renault tractoren voorzien van Carraro voorassen. Carraro is
een Italiaanse fabrikant en werd voor Renault de zoveelste samenwerking.
Renault kocht een groot aantal aandelen in 1974. Begin 1973 leidde deze
samenwerking tot de introductie van 3 nieuwe types. Het betrof Carraro
trekkers gespoten in Renault kleuren, voorzien van een Renault
typenummer en een R-nummer en de naam Renault erop. In mei 1973 startte
Renault met de introductie van serie tractoren die zou uitgroeien tot de
meeste uitgebreide uit de gehele Renault historie. Bijna 80
verschillende typenummers, van de 301 tot en met de 1451-4, al dan niet
in "S"- of "M"-uitvoering. Nieuwe neus, nieuwe cabines, MWM-motoren al
dan niet met vierwielaandrijving, tracto-control, diverse
versnellingsbakken, alles was mogelijk. Hogere vermogens kwamen er al in
1974.
De Renault 460 vormde in april
1975 de laatste aanvulling op de eerste smalspoor-en wijnbouwtrekkers.
In 1976 wordt de gehele smalspoorserie gemoderniseerd. De hele reeks
krijgt een "S" achter de naam. Uiterlijk herkenbaar aan hun zwarte
"duikbril" rond de koplampen. Ook hier kregen de vierwiel-aangedreven
uitvoeringen een 4 voor het typenummer. In 1977 onderging de 571-4 een
kleine wijziging. De koplampen verhuisden van onder naar het midden van
de grille. Alle typen vanaf de 781 worden in 1977 standaard voorzien van
de nieuwe super-luxe cabine. Vanaf 1979 zal ook de 461, de 551 en de 651
standaard voorzien zijn van deze super-luxe cabine. Begin 1980 komen er
2 nieuwe Carraro trekkers uit en hadden een gewijzigd uiterlijk.
|
|
|
|
1972 571-4
Carraro R7223
|
1973 321-4
Carraro R7221
|
1973 451-4
Carraro R7222
|
1973 301
R7411
|
|
|
|
|
1973 361 R7421
|
1973 421 R7431
|
1973 461 R7431
|
1973
461 R7441
|
|
|
|
|
1973
462 R7442
|
1973 551 R7451
|
1973
651 R7461
|
1973
652 R7462
|
|
|
|
|
1973
651-4 R7464
|
1973
AC 6040 R7481
|
1974
571-4 Carraro R7224
|
1974 751
R7621
|
|
|
|
|
1974 751-4 R7624
|
1974
752 R7622
|
1974 782 R7622
|
1974 851-4 R7664
|
|
|
|
|
1974 951 R7641
|
1974 951-4
R7644
|
1974 981 R7641
|
1974 981-4
R7644
|
|
|
|
|
1974 1151-4
R7674
|
1974 1181-4
R7674
|
1975
460 R7257
|
1975 556 R7456
|
|
|
|
|
1975 656 R7466
|
1975 851 R7661
|
1975
1401-4 R7694
|
1975 120
|
|
|
|
|
1975 125
|
1975 130
|
155
|
1976
50S R7365
|
|
|
|
|
1976
60S R7375
|
1976
70S R7376
|
1976
80S vignes R7385
|
1976 80S verger
R7386
|
|
|
|
|
1976 551-4 R7454
|
1976
1451-4 R7694
|
1977 460S R7377
|
50S Espaces Verts |
|
|
|
|
741-4 |
Rotocar |
Tornado |
1977 351M R7411 |
|
|
|
|
1977 421M R7421
|
1977 461M
R7431
|
1977 781 R7591
|
1977 781-4 R7594
|
|
|
|
|
1977 891 R7681
|
1977 921 R7681
|
1977 891-4
R7684
|
1977
921-4 R7684
|
|
|
|
|
1978
480S R7387
|
1978
752-4 R7624
|
1978 782-4 R7624
|
1979
54-10/54-17/54-18/54-19/54-20 |
|
|
|
|
1979
54-25/54-30/54-40/54-50
|
1979 ABM 480
|
1979
56-10/56-40/56-50
/56-60/56-60T/56-60P
|
1979 54-80(A)/54-85
|
|
|
|
|
1979 RC385/395 |
1979 90S R7396
|
1979 490S R7398
|
1980 481-4
Carraro R7225
|
|
|
|
|
1980
581-4 Carraro R7226
|
1980
681 R7491
|
1980
681-4 R7494
|
1980
751-4S R7504
|
|
|
|
|
1980 891S R7681
|
|
|
|
1981-1988
Vriend en vijand
kijkt zijn ogen uit als Renault in 1981 op de SIMA, een landbouwbeurs te
Parijs, de volledig nieuwe TX-serie introduceert. Een nieuwe generatie
tractoren die zijn tijd ver vooruit is. Bovendien is dit de eerste serie in
de nieuwe kleuren combinatie: antraciet-oker-wit. De tractoren scoren op het
gebied van techniek en comfort maximaal en worden eerst alleen als
6-cilinders uitgebracht maar daarna ook met 4-cilinder motoren naar beneden
uitgebreid. Er is veel vraag naar een goedkopere uitvoering van de TX, die
word onder de naam TS uitgebracht. De S-serie wordt langzaam aan afgebouwd
vanwege het uitbrengen van de TX-serie. Er komen meer kleinere versies van
de TS-serie. 2 nieuwe Carraro typen verschijnen in 1982, geheel naar Renault
normen qua kleuren combinatie voorzien van Perkins motoren. Eind 1987
verdwijnen de Carraro modellen definitief uit het programma. De
smalspoorserie wordt in 1984 volledig herzien, zij krijgen nu eenzelfde
typeaanduiding als de TX- en TS-trekkers. Een cijfercombinatie aangevuld met
een letter. De V (Vigneron) of de F (Fruitier) werd erbij vermeld. Grootste
uiterlijke verandering is de grille, voor en opzij, en de nieuwe layout van
naam en typen op de motorkap. In 1984 wordt de TX-en TS-serie uitgebreid met
de RS-serie, gelijk aan de TS-serie maar dan wel met goedkopere en
eenvoudigere cabine en verkrijgbaar in diverse motorvarianten. Klein ander
avontuurtje uit de jaren '80 was de D-serie. Renault kocht bij Mitsubishi
deze kleine tractoren en werden naar Renault maatstaven aangepast. Zo
halverwege de jaren '80 beschikt Renault over een zeer uitgebreid
landbouwprogramma. Maar ook voor de industrie heeft Renault diverse
oplossingen. Vooral de franse overheid is een grote afnemer van de diverse
speciale trekkers. De 600, 700 en 800 M en H modellen waren in vele
gedaanten verkrijgbaar voor specifieke doeleinden. Nieuw in 1986 is de
LS-serie met MWM-motoren, en er waren van dat model ook trekkers leverbaar
met Perkins motoren herkenbaar aan het typenaam SP. Als eind 1986 het doek
valt voor de smalspoor en D-serie is Renault er klaar voor met een nieuwe
generatie tuin- en wijnbouwtractoren. De V, F en LB-serie dient zich aan.
Stuk voor stuk specifieke machines voor elk individueel bedrijf in de
land-en tuinbouw. Grootste nieuws in 1987 is de introductie van de TZ-cabine.
Een cabine die op 4 schokdempers is gemonteerd zorgt ervoor dat Renault
wederom een vooruitstrevende stap doet ten opzichte van de concurrentie.
|
|
|
|
1981
60S R7375 |
1981 80S
verger R7386 |
1976
80S vignes R7385 |
1981
90S R7395
|
|
|
|
|
1981 103-12
TS/TX
R7821/
R7812 |
1981 103-14 TS
R7822 |
1981 103-14 TX
R7822 |
1981 113-12
TS/TX/RE
R7921 |
|
|
|
|
1981 113-14 TS/TX/RE
R7922/R7923
|
1981 133-14
TS/TX
R7932 |
1981 145-14 TX/RE
R7942 |
145-14 TX
protection forestière |
|
|
|
|
1981
Opraappers |
1981
Hooi-/stro-pers |
1982 501-4
Carraro R7227 |
1982 601-4
Carraro R7229 |
|
|
|
|
1982 466S
R7446 |
1982 556S
R7456 |
1982 656S
R7466 |
1982 461S
R7441 |
|
|
|
|
1982 551S
R7451 |
1982 551-4S
R7454 |
1982 651S
R7461 |
1982 651-4S
R7464 |
|
|
|
|
1982 681S
R7491 |
1982
681-4S R7494
|
1982 751S
R7501 |
1982
741 R7741 |
|
|
|
|
1982 751-4S
R7624 |
1982 781S
R7591 |
1982 781-4S
R7594 |
1982 851S
R7661
|
|
|
|
|
1982 851-4S
R7664 |
1982 891S
R7684 |
1982 891-4S
R7684 |
1982 921S
R7681 |
|
|
|
|
1982 921-4S
R7684 |
1982 981S R7641
|
1982 981-4S
R7644 |
1982 1181-4S
R7674 |
|
|
|
|
1982
95-12 TS/TX R7811
|
1982 95-14
TS/TX
R7812 |
1983 68-12 RA/RS
R7721 |
1983 68-14 RA/RS
R7722 |
|
|
|
|
1983 75-12
RA/RS
R7731 |
1983 75-14
RA/RS R7732
|
1983 75-12 TS
R7731 |
1983 75-14 TS
R7732 |
|
|
|
|
1983 Rondbaalpers
|
1984 18-12D
R7551 |
1984 18-14
D/HD R7552
|
1984 24-12D
R7561 |
|
|
|
|
1984 24-14D
R7562 |
1984 32-12D
R7571 |
1984 32-14D
R7572 |
1984
32-50F |
|
|
|
|
1984 32-50V/EV
R7375 |
1984 32-60F
R7386 |
1984
32-60V R7385 |
1984 34-60V
R7387 |
|
|
|
|
1984 42-70F
R7396 |
1984 42-70V
R7395 |
1984 44-70F
R7398 |
1984 701-4F
Carraro R7278 |
|
|
|
|
1984 61-12
RA/RS
R7711 |
1984 61-14
RA/RS R7712 |
1984 80-12 TX
R7731 |
1984
80-14 TX R7732 |
|
|
|
|
1984 106-14
SP R7832 |
1985 15-12D
R7541 |
1985 15-14D
R7542 |
1985 32-50SV
R7365 |
|
|
|
|
1985 80-12
TX R7761 |
1985 80-14 TX
R7762 |
1985 95-14 RE/RS
R7811/
R7812 |
1985 103-12
RE/RS R7821 |
|
|
|
|
1985 103-14
RE/RS
R7822 |
1985 704M
R7752 |
1985 724M
R7752 |
1985 704H
R7752 |
|
|
|
|
1985 724H
R7752 |
1985 700M
R7751 |
1985 720M
R7751 |
1985 700H
R7751 |
|
|
|
|
1985 720H
R7751 |
1986 55-12F
R3246 |
1986 55-12V
R3235 |
1986 65-12 LS
R3121 |
|
|
|
|
1986 65-14
LS R3122 |
1986 70-12F
R3266 |
1986 70-12 SP
R3131 |
1986 70-12V
R3255 |
|
|
|
|
1986 70-14F
R3268 |
1986 70-14
SP R3132 |
1986 70-14V
R3257 |
1986 75-12
LS R3141 |
|
|
|
|
1986 75-14 LS
R3142 |
1986 80-12F
R3276 |
1986 80-14F
R3278 |
1986 85-12
LS R3161 |
|
|
|
|
1986 85-14 LS
R3162 |
1986 110-14 TS/TX/RE
R7912 |
1986 120-14
TS/TX/RE
R7922 |
1986 521S
R7449 |
|
|
|
|
1987 50-12 LB
R3201 |
1987 50-12V
R3215 |
1987 55-12
LB R3221 |
1987 55-14
LB R3222 |
|
|
|
|
1987 58-12
LS R3111 |
1987 58-14
LS R3112 |
1987 77-12 TS
R7721 |
1987 77-14
TS R7722 |
|
|
|
|
1987 80-12
SP R3151 |
1987 80-14
SP R3152 |
1987 85-12 TS/TX
R7761 |
1987 85-14 TS/TX
R7762 |
|
|
|
|
1987 95-12
TS R7811 |
1987 95-14
TS R7812 |
1987 103-12
TS R7821 |
1987 103-14
TS R7822 |
|
|
|
|
1987 120-14 TZ
R7922 |
1987
133-14 TZ R7932
|
1987 145-14 TZ
R7942 |
1987 600M
R3123 |
|
|
|
|
1987 55-12V
R3235 |
1988
55-14V R3237
|
1988 103-14 TE/TA
16
|
1988 110-14
TE/TA R7912 |
|
|
|
|
1988 120-14
TE/TA R7922 |
1988 133-14
TE/TA/TS
R7932 |
1988 145-14
TE/TA R7942 |
1988 800M
R3143 |
|
|
|
|
1988
804M R3144 |
|
|
|
1988-1989
Série spéciale
Om de 70e verjaardag
van Renault Agriculture te vieren verschijnt er een serie witte tractoren
onder de naam "série spéciale". Dit zijn tractoren die voorzien zijn van een
extra groot uitrustingsniveau. Vanwege het succes van deze serie word er een
nieuwe serie witte tractoren geproduceerd onder de naam "tracfor".
1989-1992
Op de SIMA van 1989 presenteert
Renault nogal wat veranderingen in haar programma. De nieuwe M- en
P-serie worden geïntroduceerd. Verder ook een diversiteit aan nieuwe
versies van de T-serie. De M-serie is voorzien van MWM-motoren en de
P-serie van Perkins motoren. De tractoren lijken qua neus veel op de
TX-modellen. De M- en P-serie worden tot begin 1993 geleverd. Op basis
van de T,M en P-serie komen er diverse industriële varianten, onder de
namen 600, 700, 800 en 900 MI en MI Hydroshift. Renault is door de jaren
heen uitgegroeid van grootleverancier van landbouwtrekkers en machines
tot een uiterst gespecialiseerde fabriek waar tractoren haast per stuk
worden gemaakt, volledig naar wens van de klant. Als nieuw topmodel
wordt eind 1991 de goud-metallic kleurige NECTRA uitgebracht. Het is een
TZ-trekker uitgerust met een ongekende luxe.
|
|
|
|
1989 58-32
ME/MA/MS/MX
R3111
|
1989 58-34
ME/MA/MS/MX
R3112
|
1989 65-32
ME/MA/MS/MX
R3121
|
1989 65-34
ME/MA/MS/MX R3122
|
|
|
|
|
1989 70-32
PE/PA/PS/PX
R3131
|
1989 70-34
PE/PA/PS/PX
R3132
|
1989 70-34 Tracfor |
1989 75-32
ME/MA/MS/MX
R3141
|
|
|
|
|
1989 75-34
ME/MA/MS/MX
R3142
|
1989 80-32
PE/PA/PS/PX
R3152
|
1989 80-34
PE/PA/PS/PX
R3152
|
1989 85-32
ME/MA/MS/MX
R3161
|
|
|
|
|
1989 85-34
ME/MA/MS/MX
R3162
|
1989 90-32 ME/MA/MS/MX
R3171
|
1989 90-34
ME/MA/MS/MX
R3172
|
1989 90-34 Tracfor |
|
|
|
|
1989 75-32
TX R7721
|
1989
75-34 TX R7722
|
1989
85-32 TX R7761
|
1989
85-34 TX R7762
|
|
|
|
|
1989 90-32 TX
R7771
|
1989 90-34 TX
R7772
|
1989 103-52 TE/TA/TS/TX
R7821
|
1989 103-54
TE/TA/TS/TX/TM R7822
|
|
|
|
|
103-54 Tracfor |
1989 110-54
TE/TA/TS/TX/TZ
R7912
|
1989 110-54 Tracfor |
1989 120-54
TE/TA/TS/TX/TZ
R7922
|
|
|
|
|
1989 133-54
TE/TA/TS/TX/TZ
R7932
|
1989 133-54 Tracfor |
1989 145-54 TE/TA/TX/TZ
R7942
|
1989 155-54
TE/TA/TX/TZ
R7952
|
|
|
|
|
1989 650 MI
R3123
|
1989 750 MI
R3143
|
1989 754 MI
R3144
|
1990 175-74 TZ
R3852
|
|
|
|
|
1991 70-12 LB
R3241
|
1991
70-14 LB R3242
|
1991 80-12V
R3275
|
1991 80-14V
R3277
|
|
|
|
|
1991 103-54 TA
|
1991 106-54 TL
Tracfor/TM
R7842
|
1991 106-54 TL Protection Forestière |
1991 180-94 TZ
R3862
|
|
|
|
|
1991 120-54 TZ
Nectra
|
1991 155-54 TZ
Nectra
|
1991 850
MI R3163
|
1991 850
MI Hydroshift R7763
|
|
|
|
|
1991 854
MI R3164
|
1991 854 MI
Hydroshift R7764
|
1991 900
MI Hydroshift R7773
|
1991 904
MI Hydroshift R7774
|
|
|
|
|
1991
950 MI R7823
|
1991 954 MI
R7824
|
1992 106-54 TM (Mauser cabine) |
|
1993-2003
In de jaren '90
neemt het design van tractoren echt een vlucht. De vormgeving wordt steeds
gedurfder. Als voorloper op nieuwe ideeën komt Renault eind 1992 met een
beperkte oplage van de FT die begin 1993 al verkocht zal worden. Niet lang
daarna zien we de Ceres-generatie om de hoek komen. Ronde vormen worden de
nieuwe norm. Afgeronde neus, rondere spatborden en dak zorgen voor modern
ogende tractoren. Enkele jaren later wordt het gehele Renault programma in
dezelfde lijn ontworpen. De Ares, Cergos, Ergos en Atles tractoren tonen aan
niet meer onder te doen voor het auto en vrachtauto ontwerp van
tegenwoordig, die inmiddels al jaren per computer ontworpen worden. Ook de
kleine tractoren, zoals de Dionis, Fructus en Pales krijgen zo'n soort
vormgeving. Renault levert voor het eerst tractoren van 250pk. Terwijl
Renault rond 2003 een topprogramma heeft besluit Renault om de hele boel af
te stoten net als de vrachtauto- en bus-divisies. In Claas wordt een zeer
goede partner gevonden die al jaren schitterende machines maakt en waarmee
Renault al jaren op de foto te vinden is. Renault tractoren worden nu in
Claas-kleuren verkocht. De typenamen worden wel behouden. Hoe een en ander
zich in de toekomst gaat ontwikkelen ben ik wel benieuwd naar. Tactisch
lijkt het mij zeer goed voor elkaar...
|
|
|
|
1993 90-34
FT R3172 |
1993 160-94 TX/TZ
R3842 |
1993 Ceres
65/70/75/85/95
|
1993 Ceres
65/70/75/85/95
|
|
|
|
|
1993 Ceres
70 X/75 X/85
X/95 X
|
1993 Ceres
70 X/75 X/85 X/95
X |
1995 Ceres
95X Spacial 4x4 |
1996 Ares
540 RX/RZ
|
|
|
|
|
1996 Ares
550 RX/RZ
|
1996 Ares
610 RX/RZ
|
1996 Ares
620 RX/RZ |
1996 Ares
630 RX/RZ |
|
|
|
|
1996 Ares
640 RZ |
1996 Ares
710/720 RZ |
1996 Ares
725 RZ |
1996 Ares
735 RZ |
|
|
|
|
1996 Ares
815 RZ |
1996 Ares
825 RZ |
1997 Ergos
90/100/110
|
1997 Cergos
330/340
|
|
|
|
|
1997 Cergos
350 |
1998 Dionis
110/120
|
1998 Dionis
130/140 |
1998 Fructus
110/120/130
|
|
|
|
|
1998 Fructus
140 |
1999 Palès
210 |
1999 Palès
210/230
|
1999 Palès
240 |
|
|
|
|
1999 Palès 210 Espaces Verts |
1999 Ceres
310/320/330/340
|
1999 Ceres
320 X/330 X/340
X |
2000 Atles
915/925/935
RZ |
|
|
|
|
2001 Ceres
325 2wd |
2001 Ceres
335/345/355
|
2001 Ceres
325/335/345/355
X |
2001 Ergos
85/95/105
|
|
|
|
|
2001 Cergos
335/345/355
|
2001 Témis
550 X |
2001 Témis
610/630 X/Z
|
2001 Témis
650 X/Z
|
|
|
|
|
Témis 650 |
2002 Ares
546
RX/RZ
|
2002 Ares
556
RX/RZ
|
2002 Ares
566
RX/RZ
|
|
|
|
|
2002 Ares
616/626
RX/RZ
|
2002 Ares
636 RZ |
2002 Ares
656/696 RZ |
2002 Ares
816/826/836
RX/RZ
|
|
|
|
|
2002 Atles
926/936
RZ |
2002 Sonalika
Solis 40/60 |
2002 Sonalika
DI-35/DI-55/DI-60/DI-75 |
2003 Celtis
426 RE |
|
|
|
|
2003 Celtis
436 RX |
2003 Celtis
446 |
2003 Celtis
456 |
2003 Celtis
Arceau |
|
|
|
|
2003 Ergos
436/446/456/466
2WD
|
2003 Ergos 436/446/456/466 |
Sonalika Ceres 85X |
2004
Laatste Renault tractor |
na 2004
De Celtis was nog
maar net een jaar verkrijgbaar of hij is al niet meer in Renault kleuren te
krijgen. Evenals de Ares en Atles worden ze voortaan als Claas in
lichtgroen-wit met rode velgen geleverd. Maar of de Renault-oker kleur echt
definitief gaat verdwijnen, ik weet het (nog) niet, ze zeggen dat ze in
Frankrijk wel nog "oranje" blijven, ik hoop het maar... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 overname Claas op 23-2 |
|
|
|
|
2004 Claas
Celtis 426 RC |
2004 Claas
Ares 826 RZ |
2004 Claas
Atles 936 RZ |
2004 Multis
106/136/156 |
|
|
|
|
2004 Multis 106 XR |
2004 Multis F |
2004 Multis R |
2004 Multis TR |
|
|
|
|
2004 Multis TR |
2005 RB130/140
|
2005 Ergos
|
2013 Arion 430
|
|
|
|
|
Claas |
85-14 LS |
Claas |
Nectis |
|
|
|
|
Nectis |
2019, Axion, photoshoped? |
2021, Claas Arion |
2021, Claas Arion |
©2004-2025
Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Tony Vos - ©Renault
Agriculture - ©Charge
Utile - ©Claas
|