20 Jahre! 2004-2024

 
 
 

Die ALLES von Renault verbindung!

Hier inserieren? Bitte hier klicken für weitere Infos

         
 
Renaultoloog Renault - Produkte

Renault - Rennsport

Renault - übrige Links Kontakt Übrige
 

Homepage

Historie

Formel 1

Besondere Renaults

Links

E-mail Inserieren

Der Renaultoloog

Autos

Paris-Dakar

Extrem-Tuning

Renault "R-serie"

Gästebuch

Quellenangabe

Nachrichtenbrief

Lastkraftwagen

Truckrennen

Betriebe

Festival Fotoalbum   Impressum &
Festival

Personenbeförderung

Tourenwagen

Firmenzeichen &

Clubs & Hobbyisten   Privacy
En Route

Landmaschinen

Pokalrennen

Erscheinungsbild

Forum

   
Treffen & Markt

Schienenfahrzeuge

Formel & GP's

Werbung

Losange Magazine    

Renaultfahrer

Luftverkehr

Rallye

Sicherheit

   
Veranstaltungen

2-& 3-Räder

Rekordwagen

ZE & Umwelt      

Modellbau

Schifffahrt

Übrige Sporten

Daten & Fakten

     

Miniaturen

Militärfahrzeuge

 

Zusammenarbeit

     

Sammeln

Prototypen

 

Filme & Serien

   

 

  Studie Zeichnungen  

Pokalschrank

     
 

SCHIENENFAHRZEUGE

 

Übersicht von alle Renault Schienenfahrzeuge


Naast het personenvervoer per bus heeft Renault ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het personenvervoer per spoor. Al in 1913 hield Louis Renault zich bezig met het toepassen van autotechniek in de spoorwegen.


Vanwege het gebrek aan passagiers waren de kleinere spoorlijnen aan het einde van WO I noodlijdend. Renault kwam met de oplossing: vervang complete treinen door dieselmotorrijtuigen en dieseltreinstellen. Het type KA was Renaults eerste dieselmotorrijtuig. Voorzien van een 30 pk motor, gebouwd op een vrachtwagenchassis, werd deze in 1922 in gebruik genomen. Hij kon 20 passagiers en 1 bestuurder vervoeren. Betrouwbaar, comfortabel en snel: het nieuwe vervoermiddel is een doorslaand succes. Vervolgens ontwikkeld de constructeur een 12-cilinder dieselmotor van 250 pk. Begin jaren '30 wordt de dieselmotorrijtuig met dubbele cabine, die op lijn Parijs-Lisieux-Trouville rijdt, uitgerust met een nieuwe motor. Nu kan er 900 km per dag worden afgelegd. Op het traject Parijs-Straatsburg breekt het dieselmotorrijtuig in 1935 het snelheidsrecord op rails, door het halen van een gemiddelde snelheid van 138 km/u met pieken van 164 km/u. Het dieselmotorrijtuig werd aangedreven door een 500 pk 16-cilindermotor van Renault. Dit gaf hogere snelheden dan die van de snelste traditionele treinen. Renault maakt in de jaren '50 een studie voor een panoramarailauto waarin voor de eerste maal kunststof wordt gebruikt, om het geheel lichter te maken, de geluiddemping te optimaliseren en de prestaties te verhogen. In 1958 worden de eerste voertuigen in gebruik genomen. Het laatste dieselmotorrijtuig loopt in 1963 van de band. Gedurende 60 jaar hebben in totaal 1100 het dieselmotorrijtuigen het spoorwegnetwerk doorkruist, waarbij bepaalde voertuigen meer dan 3 miljoen kilometers hebben afgelegd.


1921 Locotracteur à air comprimé

1922 Type JF Locotracteur

1922 Type JJ Locotracteur

1922 Type KA Autorail

1923 Type KE Autorail

1923 Type KF Autorail

1923 Type KL Locomotive Jardin d'Acclimatation de Paris 1923 Type LR Autorail

1923 Type RS Autorail

1924 Type MO Locotracteur

1925 Type MN Draisine

1925 Type MP Locotracteur

1925 Type NF Autorail

1925 Type NK Autorail

1926 Type RH Locotracteur

1927 Type PF Autorail

1929 Type PS Autorail

1929 Type RJ Autorail

1930 Type SM Draisine

1931 Type TE Autorail

1933 Type UV Locotracteur

1933 Type VG Autorail

1933 Type VH Autorail

1933 Type YH Autorail

1934 Type VHD Autorail double

1934 Type ZO Autorail

1935 Type ZP Autorail

1935 Type ABH Autorail

1935 Type ABJ Autorail

1935 Type ABV Autorail double

1935 Type ACB Autorail

1936 Type ABL Autorail

1936 Type ADP Autorail

1936 Type ADX Autorail

1936 Type AEK Autorail

1936 Type AET Autorail

1947 501 Autorail (U150)

1948 5020 Fourgon automoteur

1950 5030 Autorail (U300)

1952 5040 Locomotive

1953 5070 Locomotive

1956 5080 Métro sur pneumatiques

1957 5110 Autorail triple

1957 5120 Remorque autorail

1957 5130 Locotracteur

1957 5140 Locotracteur

1957 5170 Locotracteur

1957 X2800 Autorail

1958 5160 Autorail

1958 X2816 Autorail

1959 5050 Locomotive

1959 5150 Autorail panoramique LEES MEER!

1959 5180 Locotracteur

1960 5190 Metro aérien 1960 5210 Locomotive Jardin d'Acclimatation de Paris 1960 5220 Locotracteur
1961 5181 Locotracteur 1961 5211 Locotracteur 1961 5230 Locotracteur 1962 5232 Locotracteur
     
1962 5240 Locotracteur

©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault