20 ans ! 2004-2024

 
 
 

La connexion TOUT Renault !

Votre annonce ici? clickez ici pour plus d'infos

         
 
Renaultoloog Renault - produits Renault - autosport Renault - autre Liens Contact Autre
 

Accueil

L'histoire

Formule 1

Véhicules spéciaux

Liens

E-mail Publicité sur ce site

Le Renaultologiste

Voitures

Paris-Dakar

Machines extrêmes

Renault "R-serie"

Livre d'or

Références

Bulletin d'information

Véhicules utilitaires

Course de camion

Entreprises

L'album de Festival   Dégagament de
Festival

Transport de passagers

Touring cars

Logos & Style maison Clubs & Hobbyiste   responsabilités
En Route

Agriculture

Cupracers

Publicité

Forum    & Privacy
Rencontre & Marché

Trains

Formules & Courses

Sécurité

Losange Magazine    
Conducteurs Renault Aviation

Rallye

ZE & Environnement    
Évènements 2-& 3-roues

Voitures de record

Détails et Faits

     

Maquettes

Marine

Autre sports

Coopération

     

Miniatures

Matériels de guerre

 

Films & Séries

     

Collectionner

Concept-cars

 

Palmares

   

 

  Design          
 

SÉCURITÉ

 

La vision Renault au sécurité


Een belangrijke reden voor de aanschaf van een bepaalde auto is de veiligheid. Welke beschermende onderdelen zitten erop? Airbags, gordelspanners, kreukelzones, ABS, onderrijbeveiliging enz. Denk je aan veilige auto's dan kom je al snel uit bij Volvo en Saab. Maar Renault behoort inmiddels ook tot de veiligste auto's van vandaag. Vroeger bekommerde de automobilist zich niet of nauwelijks om de veiligheid terwijl de autobouwers al lang bijzondere aandacht besteedden aan dat aspect.


Renault speelt vanaf 1954 hierin een opvallende rol door de oprichting van een onderzoeks-centrum voor fysiologie en biomechanica waar ingenieurs en artsen nauw samenwerken. Er wordt onderzoek gedaan naar oorzaken en gevolgen van ongelukken en daarmee is de basis gelegd voor een nieuwe wetenschap: de leer der verkeersongevallen. Vanaf 1969 wordt er een databank bijgehouden van ongevallen en de gevolgen ervan. Ter plekke wordt informatie verzameld. Informatie betreffende effecten op het menselijk lichaam en de effecten van het materiaal worden onderzocht. Krachten en zwakheden van de mens worden omgezet in een wiskundig model: de crash-test-dummy. Dankzij deze poppen voert Renault proeven uit met experimentele voertuigen om botsingen te simuleren. 

In de jaren '80 worden er een aantal passieve (stalen balken in de portieren) en actieve (ABS, Airbag) veiligheidsvoorzieningen geïntroduceerd. Wereldwijd wordt de wetgeving aangepast en worden de eisen steeds hoger. Zodoende werd veiligheid een must voor de consument. Waar vroeger de eerste crashtest werd uitgevoerd met een Dauphine op een helling is deze plek nu uitgegroeid tot de vestiging van een crashtestcentrum in Lardy nabij Parijs. Hier werkt men momenteel volgens de recentste normen, zo men al niet op de reglementering vooruit loopt. Inmiddels worden crashtests virtueel (op de computer) nagebootst. Voordeel hiervan is dat de auto al vooruit ontworpen wordt met inbegrip van vervorming van de constructie en het effect van het "ontploffen" van de airbag en de kracht van de gordels die op de borst drukt. Ook onafhankelijke bureaus doen crashtests, waaronder de Euro NCAP. Deze kennen sterren toe. 5 Sterren is het maximale haalbare. Types als de Vel Satis, Mégane en Laguna behaalden deze perfecte score. Dit geeft dus alleen maar aan dat al die inspanningen door de jaren heen hun vruchten afwerpen. Maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen, door zelf defensief te rijden voorkomt men een hoop ellende, ondanks het drukke verkeer van tegenwoordig zit een ongeluk in een klein hoekje. 90% van de ongelukken is aan menselijke fouten te wijten. Maar de elektronica gaat "ons" steeds meer helpen...


Conduite autonome

Renault Symbioz de weg op

Na de presentatie van de conceptstudie Symbioz rijdt Renault inmiddels rond met een afgeleide versie om autonoom rijden in de praktijk te testen. De Renault Symbioz rijdt autonoom op niveau 4. Dat betekent dat de bestuurder de handen van het stuur kan halen en dat deze zich niet meer op de weg hoeft te concentreren. De auto reageert zelfstandig op veranderende omstandigheden en gaat incidenten uit de weg.

 

Middenberm

Voorwaarde bij niveau 4 is dat er sprake is van een middenberm. In dat geval houdt de Renault Symbioz ook in bochten zijn rijbaan aan, past de snelheid aan aan voorliggende voertuigen en kan van rijstrook verwisselen om te passeren of de snelweg te verlaten via een afrit. In files functioneert de Symbioz ook helemaal zelfstandig.


Elektrisch
Wettelijk mogen auto's nog niet autonoom op niveau 4 rijden, maar overheden staan testen toe zolang er maar fysiek nog iemand achter het stuur zit om in te grijpen. Aansluitend op de pioniersrol van Renault op het gebied van elektrische auto's wordt ook de Symbioz volledig elektrisch aangedreven.

Elektromotoren
Beide achterwielen worden door een eigen elektromotor aangedreven. 4Control vierwielbesturing zorgt voor volop stabiliteit en dynamiek. De elektromotoren leveren een continu vermogen van 490 pk en een koppel van 550 Nm, maar kunnen pieken tot 748 pk en 660 Nm. Hiermee accelereert het experimentele voertuig in 6 seconden naar de 100 km/h.


Batterij
De batterij kan met 700 volt worden opgeladen. Het gaat bij dit proefmodel om een batterij van 72 kWh, maar het platform kan tot 100 kWh gaan. Tijdens het proefproject wordt er geladen bij snelladers die af en toe 150 kW leveren. In dat geval is de batterij in een half uur tot 80 procent vol.


Wielbasis
De rijdende Renault Symbioz is afgeleid van het conceptmodel dat op de IAA in Frankfurt werd getoond. De ontwerp is minder scherp en lijkt daardoor veel meer op een productiemodel. De auto meet 4,92 meter in lengte, is 1,92 meter breed en 1,44 meter hoog. Opvallend is de lange wielbasis van 3,07 meter.


Display
Het interieur volgt het huiskameridee van de conceptversie. Het stuur trekt in de autonome modus 12 centimeter terug richting het dashboard. Het instrumentarium bestaat uit een L-vormige display gemaakt door LG. De auto zit vol met snufjes. In de Dynamic-modus waarin de bestuurder zelf rijdt, biedt de bestuurdersstoel extra zijdelingse steun. Door blauwe verlichting kunnen medeweggebruikers zien dat de Symbioz autonoom rijdt.


Crashtest

 
   

       
 
       
 

Een crash-test tussen een Premium en een Mégane. De Premium is voorzien van een onderrijbeveiliging zodat de Megane niet onder de vrachtwagen kan schieten.

<----

       
   

2021, Arkana Euro-NCAP 5 sterren

2022, Mégane Euro-NCAP 5 sterren


Protection des passager

       
 

©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault - ©Renault Trucks

 

Renaultoloog | Accueil | Le Renaultologiste | Bulletin d'information | Festival | En Route | Rencontre & Marché | Conducteurs Renault | Évènements | Maquettes | Miniatures | Collectionner | L'histoire | Voitures | Véhicules utilitaires | Transport de passagers | Agriculture | Trains | Aviation | 2-& 3-roues | Marine | Matériels de guerre | Concept-cars | Design | Formule 1 | Paris-Dakar | Course de camion | Touring cars | Cupracers | Formules & Courses | Rallye | Voitures de record | Autre sports | Véhicules spéciaux | Machines extrêmes | Entreprises | Logos & Style maison | Publicité | Sécurité | ZE & Environnement | Détails et Faits | Coopération | Films & Séries | Palmares | Liens | Clubs & Hobbyiste | Contact | Publicité sur ce site | Références | Dégagament de responsabilités & Privacy