Conduite
autonome
Renault Symbioz de weg op
Na de presentatie van de conceptstudie Symbioz rijdt Renault
inmiddels rond met een afgeleide versie om autonoom rijden
in de praktijk te testen. De Renault
Symbioz rijdt autonoom op niveau 4. Dat betekent dat de
bestuurder de handen van het stuur kan halen en dat deze
zich niet meer op de weg hoeft te concentreren. De auto
reageert zelfstandig op veranderende omstandigheden en gaat
incidenten uit de weg.
Middenberm
Voorwaarde bij niveau 4 is dat er sprake is van een
middenberm. In dat geval houdt de Renault Symbioz ook in
bochten zijn rijbaan aan, past de snelheid aan aan
voorliggende voertuigen en kan van rijstrook verwisselen om
te passeren of de snelweg te verlaten via een afrit. In
files functioneert de Symbioz ook helemaal zelfstandig.
Elektrisch
Wettelijk mogen auto's nog niet autonoom op niveau 4 rijden,
maar overheden staan testen toe zolang er maar fysiek nog
iemand achter het stuur zit om in te grijpen. Aansluitend op
de pioniersrol van Renault op het gebied van elektrische
auto's wordt ook de Symbioz volledig elektrisch aangedreven.
Elektromotoren
Beide achterwielen worden door een eigen elektromotor
aangedreven. 4Control vierwielbesturing zorgt voor volop
stabiliteit en dynamiek. De elektromotoren leveren een
continu vermogen van 490 pk en een koppel van 550 Nm, maar
kunnen pieken tot 748 pk en 660 Nm. Hiermee accelereert het
experimentele voertuig in 6 seconden naar de 100 km/h.
Batterij
De
batterij kan met 700 volt worden opgeladen. Het gaat bij dit
proefmodel om een batterij van 72 kWh, maar het platform kan
tot 100 kWh gaan. Tijdens het proefproject wordt er geladen
bij snelladers die af en toe 150 kW leveren. In dat geval is
de batterij in een half uur tot 80 procent vol.
Wielbasis
De
rijdende Renault Symbioz is afgeleid van het conceptmodel
dat op de IAA in Frankfurt werd getoond. De ontwerp is
minder scherp en lijkt daardoor veel meer op een
productiemodel. De auto meet 4,92 meter in lengte, is 1,92
meter breed en 1,44 meter hoog. Opvallend is de lange
wielbasis van 3,07 meter.
Display
Het
interieur volgt het huiskameridee van de conceptversie. Het
stuur trekt in de autonome modus 12 centimeter terug
richting het dashboard. Het instrumentarium bestaat uit een
L-vormige display gemaakt door LG. De auto zit vol met
snufjes. In de Dynamic-modus waarin de bestuurder zelf
rijdt, biedt de bestuurdersstoel extra zijdelingse steun.
Door blauwe verlichting kunnen medeweggebruikers zien dat de
Symbioz autonoom rijdt.