Overzicht
van de luchtvaart activiteiten van Renault
Renault
was de eerste automobielconstructeur die lichte motoren voor vliegtuigen
ontwierp en produceerde. Tijdens de autosalon van november 1907 wordt in
een bijgebouw een 8-cilindermotor van 45 pk voorgesteld die in de
luchtgekoelde versie een voor die tijd recordverhouding tussen gewicht en
vermogen vertoont. De vliegtuigconstructeurs vallen er massaal voor. Tussen
1908 en 1914 doen 18 vliegtuigbouwers een beroep op Renault voor het
bouwen van zo'n 49 verschillende typen vliegtuigmotoren, enkele
van die vliegtuigbouwers zijn: Farman, Bréguet en Caudron. De motoren waren
robuust, soepel en zuinig. Reden genoeg om 2 van de 5 in 1912 opgerichte
squadrons met vliegtuigmotoren van Renault uit te rusten. Deze escadrilles
fungeerden als observatiepost om het artillerievuur te leiden. De
veranderingen tijdens de eerste maanden van WO I brachten de generale staf
van het leger ertoe een nieuwe taak te geven aan de
"luchtmacht": traceren en bombarderen. Voor deze missies had men
nog krachtigere motoren nodig. De Renault-motoren die daarvoor in grote
series werden gebouwd, leverden eerst 220 pk, vervolgens 300 pk en aan het
einde van de oorlog zelfs 600 pk. Na WO I moest worden bewezen dat
vliegtuigen ook geschikt zijn om mensen en poststukken over lange
afstanden te vervoeren. In
1919 alleen al worden met 300 pk Renault-motoren keer op keer alle hoogte,
tijd -en betrouwbaarheidsrecords gebroken. In 1919 wordt tussen Frankrijk
en Marokko de eerste postverbinding geopend met Bréguet-toestellen van
Renault. In 1922 stijgt een Farman-Goliath met dezelfde 300 pk motor van
Renault op met maar liefst 4200 liter benzine en 300 liter olie aan boord.
Het toestel vliegt 34 uur, 14 minuten en 7 seconden non-stop in grote
cirkels om het vliegveld Le Bourget. In 1928 vliegt Jean Mermoz aan boord
van een Latécoère met Renault-motor over het Andesgebergte. In 1930 neemt
Renault vliegtuig-constructeur Caudron over. 3 Jaar later zien de
luchtvaartmaatschappijen Air-France (Renault is aandeelhouder) en Air Blue
het levenslicht. Beide maatschappijen vliegen met Caudron-Renault Simoun-toestellen, ontworpen door Ir. Marcel
Riffard.
In 1935 wordt de vennootschap Renault-Avion gesticht. De Caudron-Renault
is een verfijnd en elegant vliegtuig. Grote piloten van het tijdperk zijn
Raymond Delmotte, Hélène Boucher en Maurice Arnour, zij schitteren aan
boord van dit vliegtuig. Ook
na de oorlog gaat Renault door met het motoriseren van vliegtuigen zoals
de Fouga en Morane-Saulnier-toestellen. Halverwege de jaren '90 werkt
Renault Sport samen met Aerospatiale en gebruikt haar formule 1
motorenkennis bij het produceren van motoren voor sportvliegtuigen.
Vermogens variëren van 180 tot 300 pk 4-cilinders.