Dé ALLES van Renault verbinding!

  Hier adverteren? klik hier voor meer info

         
 
Renaultoloog Renault - producten Renault - autosport Renault - overige Links Contact Overige
 

Homepage

Historie

Formule 1

Aparte Renaults

Links

E-mail Adverteren

De Renaultoloog

Auto's

Parijs - Dakar

Extreme machines

Renault "R-serie"

Gastenboek

Bronvermelding

Nieuwsbrief

Bedrijfswagens

Truckracing

Bedrijven

Festival fotoalbum   Disclaimer & Privacy
Festival

Personenvervoer

Toerwagens

Logo's & Huisstijl

Clubs & Hobbyisten    
En Route

Landbouw

Cupracers

Reclame

Forum

   

Meeting & Markt

Treinen

Formules & GP's

Veiligheid

Losange Magazine    
Renaultrijders

Luchtvaart

Rally

ZE & Milieu Autoverzorgingsproducten    
Evenementen

2-& 3-wielers

Recordwagens

Weetjes & Feiten

Winterbanden    

Modelbouw

Scheepvaart

Overige sporten

Samenwerking

     

Miniaturen

Oorlogsmaterieel

 

Films & Series

     
Verzameling

Conceptcars

 

Prijzenkast

   

 

  Design          
 

LUCHTVAART

 

Overzicht van de luchtvaart activiteiten van Renault


Renault was de eerste automobielconstructeur die lichte motoren voor vliegtuigen ontwierp en produceerde. Tijdens de autosalon van november 1907 wordt in een bijgebouw een 8-cilindermotor van 45 pk voorgesteld die in de luchtgekoelde versie een voor die tijd recordverhouding tussen gewicht en vermogen vertoont. De vliegtuigconstructeurs vallen er massaal voor. Tussen 1908 en 1914 doen 18 vliegtuigbouwers een beroep op Renault voor het bouwen van zo'n 49 verschillende typen vliegtuigmotoren, enkele van die vliegtuigbouwers zijn: Farman, Bréguet en Caudron. De motoren waren robuust, soepel en zuinig. Reden genoeg om 2 van de 5 in 1912 opgerichte squadrons met vliegtuigmotoren van Renault uit te rusten. Deze escadrilles fungeerden als observatiepost om het artillerievuur te leiden. De veranderingen tijdens de eerste maanden van WO I brachten de generale staf van het leger ertoe een nieuwe taak te geven aan de "luchtmacht": traceren en bombarderen. Voor deze missies had men nog krachtigere motoren nodig. De Renault-motoren die daarvoor in grote series werden gebouwd, leverden eerst 220 pk, vervolgens 300 pk en aan het einde van de oorlog zelfs 600 pk. Na WO I moest worden bewezen dat vliegtuigen ook geschikt zijn om mensen en poststukken over lange afstanden te vervoeren. In 1919 alleen al worden met 300 pk Renault-motoren keer op keer alle hoogte, tijd -en betrouwbaarheidsrecords gebroken. In 1919 wordt tussen Frankrijk en Marokko de eerste postverbinding geopend met Bréguet-toestellen van Renault. In 1922 stijgt een Farman-Goliath met dezelfde 300 pk motor van Renault op met maar liefst 4200 liter benzine en 300 liter olie aan boord. Het toestel vliegt 34 uur, 14 minuten en 7 seconden non-stop in grote cirkels om het vliegveld Le Bourget. In 1928 vliegt Jean Mermoz aan boord van een Latécoère met Renault-motor over het Andesgebergte. In 1930 neemt Renault vliegtuig-constructeur Caudron over. 3 Jaar later zien de luchtvaartmaatschappijen Air-France (Renault is aandeelhouder) en Air Blue het levenslicht. Beide maatschappijen vliegen met Caudron-Renault Simoun-toestellen, ontworpen door Ir. Marcel Riffard.  In 1935 wordt de vennootschap Renault-Avion gesticht. De Caudron-Renault is een verfijnd en elegant vliegtuig. Grote piloten van het tijdperk zijn Raymond Delmotte, Hélène Boucher en Maurice Arnour, zij schitteren aan boord van dit vliegtuig. Ook na de oorlog gaat Renault door met het motoriseren van vliegtuigen zoals de Fouga en Morane-Saulnier-toestellen. Halverwege de jaren '90 werkt Renault Sport samen met Aerospatiale en gebruikt haar formule 1 motorenkennis bij het produceren van motoren voor sportvliegtuigen. Vermogens variëren van 180 tot 300 pk 4-cilinders.


1910 Farman Renault MF7 1911 Farman Renault F11 1915 Farman Renault MF11 Lioré et Olivier Le0 H-133
1915 Farman Renault 1916 Breguet Michelin type B2 1916 Breguet Renault BR14 12 Fcx 1918 Breguet BR17
+/- 1920 Farman Goliath 1921 Latécoère Late 8 1922 Breguet Renault BR19 1922 Breguet Renault 19
1923 Latécoère Late 14 1923 Farman Renault F70 1924 Latécoère Late 14-2 Latécoère Late 17
1927 Latécoère Late 26 1929 Latécoère Late 25 Latécoère Late 28 1930 Latécoère L28 Renault 127b
1931 Caudron C232 1931 Caudron C272 1932 Caudron R300 1932 Caudron C360
1933 Caudron C282 Phalène 1933 Caudron C362 1933 Caudron C366 1933 De Stampe SV-4
1934 Caudron C400/C401 Phalène

1934 Caudron C410 Phalène

1934 Caudron C430 1934 Caudron C450
1934 Caudron C460 1934 Caudron C480 1934 Caudron C490 1934 Caudron C500
1934 Caudron C510 Pélican (4Pei Bengali) 1934 Caudron C520 1934 Caudron C530 Rafale (4Pei Bengali) 1935 Caudron C440/C441 Goéland
1935 Caudron C560 1935 Caudron C561

1935 Caudron C580/C581

1935 Caudron C600
1936 Caudron C275

Caudron C286/9 Phalène (Bengali)

1936 Caudron C444/C445/C448 Goéland 1936 Caudron C461
1936 Caudron C630 1936 Caudron C635 Simoun 1936 Caudron C640

1936 Caudron C680/C685/C690

1936 Caudron C710

1936 Caudron C712 1936 Caudron C730

Caudron C714 C1 Cyclone (12R 03)

1937 Caudron C714 cyclone 1937 Caudron C850 1938 Caudron C760 1938 Caudron C860
1938 Caudron C870 1938 Caudron C880 1939 Caudron C770 1939 Caudron C900
1939 Caudron C910 1940 Caudron C449/C449-1/C449-4 Goéland 1941 Caudron C920 1941 Caudron C960
1942 Caudron C800/C800A 1942 Caudron C810/C811 1942 Caudron C447 Goéland 1943 Caudron C446 Goéland

1942 Caudron C820

1949 Dassault MD 311 Flamant Snecma-Renault 1949 Dassault MD 312 Flamant Snecma-Renault 1949 Dassault MD 315 Flamant Snecma-Renault
1995 Renault Sport & Aerospatiale

1995 Aerospatiale Trinidad

1999 Aerospatiale Aeromag

2004 Renault & Boeing

©2004-2025 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault - ©Tony Vos