20 years! 2004-2024

 
 
 

The ALL Renault connection!

Advertise here? click here for more information

         
 
Renaultoloog Renault - products Renault - motor sports Renault - other Links Contact Other
 

Homepage

History

Formula 1

Special Renaults

Links

E-mail Site advertising

The Renaultoloog

Cars

Paris-Dakar

Extreme machines

Renault "R-serie"

Guest book

References
Newsletter

Trucks & Vans

Truck racing

Companies

Festival photo book   Disclaimer & Privacy
Festival

Buses

Touring cars

Logos & Uniformity Clubs & Hobbyists    
En Route

Agriculture

Cup racers

Advertising

Forum

   
Meeting & Market

Trains

Formulas & GP's

Safety

Losange Magazine    

Renault drivers

Aviation

Rallye

ZE & Environment    
Events

2-& 3-wheelers

Record vehicles

Facts & Figures

     

Model kits

Marine

Other motor sports

Co-operation

     

Scale models

War equipment

 

Films & Series

     

Collecting

Concept cars

 

Awards

   

 

  Design          
 

WAR EQUIPMENT

 

Overview of the war equipment by Renault


Voor Renault is er door de jaren heen een grote rol weggelegd met betrekking tot het oorlogsgebeuren in de wereld. Zeker in de eerste, maar ook in de tweede wereldoorlog kent Renault een boeiend verhaal. Maar ook nadien zie je Renaults regelmatig terug als het gaat om de handhaving van de wereldvrede, o.a. bij de VN (Verenigde Naties) waar groot materieel wordt ingezet en bij het franse leger. Een groot arsenaal aan vliegtuigmotoren, tanks en vrachtwagens verlieten de fabrieken door de jaren heen. Kijk naar een samenvatting van het Renault oorlogstuig ...


First world war, 1914-1918

Het conflict met de Duitsers dat uitbrak in 1914 was het begin van de eerste gemechaniseerde oorlog in de geschiedenis. Trucks, tractoren, auto's, vliegtuigen, tanks, onderzeeërs en automatische geweren zorgden voor moord en doodslag. Louis Renault bracht een belangrijke bijdrage aan de militaire productie. De fabriek bouwde werkelijk alles; van kogelhulzen tot stretchers en van vliegtuigmotoren tot tanks. Er waren twee gebeurtenissen die Renault beroemd maakten in de eerste wereldoorlog. De eerste was de slag bij Marne, deze vond plaats van 6 tot 13 september 1914. Binnen 48 uur werden in zo'n 1200 Renaulttaxi's (type AG) ruim 6500 soldaten naar het front gebracht en zodoende werd veel land heroverd. De tweede was dat Renault in nauwe samenwerking met het franse leger de zogenaamde "char léger" (lichte oorlogstank) ontwikkelde. Van het type FT-17 werden er in 1917 zo'n 1100 gemaakt. En van het type FT-18 zo'n 3000 stuks. Ook deze tanks vochten mee aan het front en zorgen mede voor een franse overwinning in juli 1918. De FT-tanks vormden na de oorlog de basis voor de eerste serie landbouwtractoren. Eerst als bulldozer en later als tractor kon het land opnieuw opgebouwd worden.

1914 Divers oorlogsmaterieel

1914 type AC

1917 FT17

Pantservoertuig

1918 FT18

Truck uit oorlog '14'18

Pantservoertuig

1924 M24/25

1928 type SK

1928 M28

1929 Pantservoertuig

1930 D1

1930 NC27

1933 AMR 33

1934 AMC 34

1934 R35

1935 AMC 35

1935 Caudron C445 Goéland Seagull

1935 Caudron C690

1936 type G1R

1936 type AGC

1937 type UE

1936 type UE 630

1936 Caudron C714

1937 type AGK

1937 type AGR

1937 type AGK

1938 Caudron 760

2nd world war, 1939-1945

Na de 1e wereldoorlog moesten alle fabrieken worden omgebouwd tot de productie van burgervoertuigen. Een drastische modernisering was ook noodzakelijk. Enkele producties van legervoertuigen bleven er gedurende de jaren '20 en '30, en de ontwikkeling ging ook gewoon door. De rol van defensie werd steeds belangrijker. Halverwege de jaren '30 kwamen er betere oorlogsvliegtuigen op de markt. Caudron was een van Frankrijks grootste vliegtuig-bouwers. De spanningen namen toe wereldwijd en in 1939 brak de 2e wereldoorlog uit. Net na het uitbreken van de oorlog maakte Louis Renault duidelijk dat hij een pacifist was en liever zag dat Frankrijk met de Duitsers over hield om zo te kunnen concurreren met Amerika. Louis Renault bouwde liever auto's dan tanks maar werd door de Franse regering min of meer aangezet tot het bouwen van oorlogstuig in 1939. De druk van de bezetters werd steeds groter. Omdat Renault nu volop oorlogsmaterieel maakte waren de fabrieken een van de eerste doelen van de Duitsers. Vanuit Duitsland kwamen er 3 commissarissen de fabrieken overnemen. Alle 3 waren ze afkomstig van Mercedes-Benz. De plannen van de Duitsers namen al snel bezit over Renault en zo werden er al snel getroffen tanks gerepareerd in de fabriek. Met Louis Renault werd overeengekomen zich niet met de fabriek te bemoeien, maar maakte toch de fout om met de Duitsers samen te werken, met als achterliggende gedachte dat de fabrieken dan gespaard zouden blijven door de Duitsers. Hierdoor werd Louis Renault beschuldigd van collaboratie. De RAF (geallieerden) bombardeerden delen van de fabriek in Billancourt en deze werd voor 10% vernield. In de tussentijd was Renault bezig met de geheime ontwikkeling van een nieuwe auto. De 4cv werd in het diepste geheim tot een prototype gemaakt en getest. Dit project had niets geleden van de bombardementen, maar Louis Renault begon meteen met de wederopbouw van de beschadigde fabriekdelen. In 1943 werden de fabrieken wederom gebombardeerd. Zowel in Billancourt (Ile Seguin) als in Le Mans richten de Amerikanen veel vernielingen aan. O.a. de productie van Caudron-Renault vliegtuigen, volledig in Duitse handen, werd geraakt. Wederom werden de fabrieken direct hersteld. Vanaf 1944 wordt er weer begonnen met de produktie van vrachtwagens. Kort na de bevrijding van Frankrijk zit Louis Renault in de gevangenis omdat hij nog steeds werd beschuldigd van samenwerking met de vijand. Louis Renault sterft in de gevangenis op 24 oktober 1944, waarschijnlijke oorzaak was een ziekte, maar het blijft mysterieus. Kort na zijn dood wordt Pierre Lefaucheux aangesteld als baas bij Renault. Louis' zoon Jean-Louis Renault doet afstand van de gehele fabriek en bedrijven. Na de 2e wereldoorlog was er wederom een tekort aan alles om het land wederop te bouwen. Renault droeg zijn aandeel bij aan de wederopbouw, maar ook hun eigen fabrieken moesten worden hersteld.

1939 Caudron C770

1939 R39

1940 R40

1940 type AHN LEES MEER!


Maintaining the world peace after WWII

Vanaf de tweede wereldoorlog tot op de dag van vandaag leven veel mensen nog steeds niet in vrede met elkaar. Wereldwijd spelen zich talloze (burger)oorlogen af tussen de verschillende volksstammen. De voornaamste plaatsen van handelen zijn waren o.a. India-Pakistan (1949), Cyprus (1964), Israël (1974), Libanon (1978), Koeweit (1991), Georgië (1993), Bosnie-Herzegovina (1996) en Kosovo (1999). In deze landen werden talrijke vredesmissies gehouden door de Verenigde Naties (VN, United Nations UN), maar ook vandaag de dag nog wordt er goed werk verricht.  Belangrijkste bestaanreden van deze organisatie is de Peace keeping, het brengen en behouden van de vrede. Om de diverse missies tot een goed einde te brengen hebben de VN aanzienlijke logistieke middelen tot hun beschikking. Renault Trucks is daarbij een grote partner en levert diverse voertuigen voor nog veel meer doeleinden zoals transport van troepen, kraanwagens, tankwagens en brandweerwagens. Het pantservoertuig VAB is sinds 1976 in produktie en in meer dan 50 varianten verkrijgbaar. Andere afnemers van Renault defensiematerieel zijn de diverse landen en hun legers zoals in Frankrijk (bestelde in 1979 15.000! exemplaren van de TRM4000), België en Nederland.

1950 R2057 4x4

1950 R2152 Fainéant

1950 R2185

1950 R2182

+/- 1950 Colorale, NL

1953 Goelette 4x4

1956 Tancarville R2182

1961 R2087

1965 TP3

1976 VAB

1978 TRH350

1979 TRM 4000

1979 TRM 10000

1979 TRM 10000 desert

TRM 12000 GBH280 6x6 TS

1980 TRM 2000

1980 Midliner Sides

R-serie Landmacht Nederland

Master T35 Landmacht Nederland

1986 VBL

1986 VAB 6x6

1986 CBH 385

G290

1991 Manager G-serie UN

1991 Manager Sides

1992 B110

1992 TRM 700-100

1995 Midliner M-serie 4x4 UN

1997 Kerax Crashtender UN

1997 Kerax Wrecker UN

1997 Kerax Fuelcarrier UN

CBH 320 UN
CBH 320 UN CBH 320 UN CBH Ceres

1997 Kerax, BE

1997 GBC 180

X8A

2000 Premium 300 leger nationaal commando, NL

2005 Sherpa 5

2005 Sherpa 10

2005 Sherpa 15

2005 Sherpa 20

2006 Sherpa 2

2006 Sherpa 3

2006 Kerax 8x8

2006 VBCI 8x8

2006 VBMO 6x6

2008 AMC 6x6

2008 Sherpa 2/2B 2008 Sherpa 2 Special Forces
2008 Sherpa 3A 2008 Sherpa 3A High Intensity 2008 MRAP 2008 VAB 4x4
2008 VAB 6x6 2008 VBCI 8x8 2008 Sherpa 5 2008 Sherpa 10

2008 Kerax 6x6 Armoured

2008 Kerax 8x8 Armoured

2008 VAB UN 4x4

2008 Kerax 8x8

2011 VAB Phase II 6x6 2012 Medium MRAP 2012 Higuard 2014 Sherpa APC
2015 Sherpa 2015 Sherpa 2015 Sherpa 2015 VAB
2015 VAB Ambulance 2015 VAB UN 2015 VAB 2015 VBCI
2015 Midlum 2015 Kerax armoured 2015 Kerax armoured 2015 Kerax
2015 Kerax 2015 Sherpa 2015 MRAP Higuard 2015 MRAP Higuard
BMX 2017 K-serie 2017 K-serie 2017 Sherpa
   
2021 K-serie armoured 2022 C-Range 6x4    

2018 Renault Trucks Defense becomes Arquus

24-5-2018, the centenary year of the FT 17 “Victory Tank” and the end of the First World War, will see the arrival of Arquus, heir to the prestigious brands that have outfitted and supported the French armed forces for more than one hundred years: Renault, Panhard and ACMAT.

One hundred years of experience

Arquus Defense is rooted in a century of innovation and development at the service of the armed forces. This industrial tradition, which began with Panhard and Levassor, has marked the history of national defense through mythical figures such as Marius Berliet (the trucks of the Sacred Way) and Louis Renault, co-inventor of the FT 17. It has produced equally legendary armored vehicles such as the AML, EBR, VBL and VLBRA, to provide support, liaison and reconnaissance, and the VAB personnel carrier. Today it is reflected in the armored vehicles in the Scorpion program and the development of the vehicles of the future.

Well-established in France with five production centers and a design office of more than five hundred engineers backed up by a flexible industrial structure, Arquus maintains and perfects expert know-how, enriched by one hundred years of manufacturing legendary armored vehicles and increasing investment in innovation.

These vehicles of today and tomorrow are the product of close cooperation between military leaders and industry leaders. They are also the result of the technical brilliance of engineers and operators, and the successful outcome of a strategy that is constantly reassessed and adjusted accordingly.

Arquus: an overview

Arquus has annual revenue of €500 million, a healthy order book evenly spread over France, exports and in-service vehicle support, and a wide range of products, including the Bastion, the Griffon, the Sherpa and the VBCI. Arquus' teams provide in-service vehicle support for 90% of the French Army’s vehicles, totaling 25,000 Arquus vehicles currently in service.

Arquus’ order book for exports is continually growing and includes a recent large order for 300 Sherpas for a Gulf state, an SFMC contract in the pipeline, and very good results in Africa. Arquus’ product range is renowned, in France and abroad, for the excellent quality of its chassis and systems, the mobility and endurance offered on every type of terrain, and the high level of protection for operating crews.

A new name in the service of defense

The current geostrategic and competitive environment prompted Arquus to analyze the company’s positioning in the land-based arms industry and its entire spectrum of products and services. The company identified the key issues and challenges resulting from a shifting strategic context. The time was right to develop an updated strategy and create a new corporate identity.

Faced with growing geostrategic complexity and to better meet customers’ needs, Renault Trucks Defense, ACMAT and Panhard decided to combine their expertise and join forces under a single brand: Arquus.

The name Arquus comes from two Latin roots: arma and equus. Equus is the horse that endows the soldier with mobility on the battlefield. Arma are the weapons, the vehicles’ armament.

Arquus is thus a contraction of armis equus: the warhorse, the soldier’s trusted companion in battle. Arma is also the root of the word armor. Protected mobility is indeed an integral part of Arquus’ DNA. Arquus thus refers to both the mobility and agility that modern mounts must offer the armed forces, and to the protection needed against projectiles, shrapnel, and all kinds of improvised devices that threaten soldiers on the battlefield.

Arquus, an updated offering for an ever-increasing number of missions

Ever attentive to its customers’ needs, Arquus offers an impressive array of agile, protected, tailored products, tried and tested on every theater of operations, in both France and abroad. Its offering is enriched with increasingly efficient vehicle support services to guarantee the operational availability and durability of vehicles and equipment.

The aim of Arquus is to be the leading European expert in light and medium-sized wheeled armored tactical vehicles. To this end, the company has rolled out a complete, updated offering of products and services worldwide. Arquus offers governments complete land systems and effective integrated support, provided by an international team, for their defense and security.

The Volvo Group is more determined than ever to support Arquus’ growth with its full range of resources and by contributing to the development of its industrial sites, which today employ 1,500 people in the employment basins of Saint-Nazaire, Marolles en Hurepoix, Saint-Germain Laval, Limoges, and Fourchambault.


©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault Trucks Defense - ©Renault - ©Renault Trucks - ©Charge Utile - ©Jean-Claude Jouault